«John Cage avait l'habitude de dire que lorsqu'on compose une partition, on doit toujours l'envisager comme «une manière de représenter une société idéale dans laquelle on aimerait vivre.» Il signifiait par là, que les relations que les participants lieraient entre eux lors de l'exécution de la pièce étaient aussi de nature éthique et politique, et qu'il fallait penser cela en amont. L'écriture d'une pièce est toujours éthique et politique, quoi qu'on fasse.»

 

Frank Leibovici, «des partitions» in Mathieu Copeland, Chorégraphier l'exposition, Les presses du réel, 2008

 

 

"I hold monologues with myself, and whenever anyone passes near me, within hearing distance, I try to direct the monologue toward them without changing the presentation or the content of what I'm saying. Usually, when I know that someone is approaching me, I  find that I'm psychologically preparing myself for their approach. I'm turning around to meet them, and I have a whole presentation for their benefit, because they are there, and I'm aware of them. I'm trying not to do that."

 

Lucy Lippart & Adrian Piper, Catalysis, An Interview with Adrian Piper By Lucy Lippard, 1972